نود بلاکچین چیست؟

مفهوم نود یا گره در شبکه‌ی بلاک چین، یکی از اصطلاحات کلیدی در حوزه‌ی رمزارزها است. فعالیت و وجود ارز دیجیتال به شبکه‌ی بلاک چین وابسته است و شبکه‌های بلاک چین به وسیله‌ی گره‌ها یا نودهای موجود در آن، بصورت غیرمتمرکز به مدیریت، پردازش و ذخیره ی اطلاعات می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل نود ارزدیجیتال و انواع آن بپردازیم.

مفهوم گره در ارز دیجیتال و بلاک چین

نودها وظیفه‌ی نگهداری سیستم مالی غیرمتمرکز بلاک چین را بر عهده دارند. گره‌ها یا نودها دستگاه‌ها و نقاط ارتباطی درون شبکه ی بلاک چین هستند و عملکردهای متفاوت و ضروری شبکه را انجام می دهند و وظیفه‌ی اصلی آن تایید و نظارت بر اعتبار تراکنش‌های شبکه است.

نود بلاک چین در واقع کامپیوتر یا دستگاهی است که به شبکه‌ی بلاک چین متصل می‌شود و تراکنش های جدید را اعتبارسنجی می‌کند. نود از اجزای اساسی شبکه‌ی بلاک چین است و بدون آن، فعالیت بلاک چین مختل می‌شود.

انواع نود در شبکه های بلاک چین

نودهای ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند که هریک برای انجام فعالیت خاصی در شبکه راه اندازی می شوند. در اینجا با مفهوم هریک بطور خلاصه آشنا خواهیم شد.

نود کامل یا فول نود

نودهایی هستند که اگر در شبکه حضور نداشته باشند، شبکه‌ی بلاک چین از کار خواهد افتاد. وظیفه‌ی اصلی آنها اعتبارسنجی و تایید تراکنش هاست. به این صورت که یک نسخه‌ی کامل بلاک چین را دانلود می‌کنند و بطور یک سرور مستقل عمل می‌کنند.

نود کامل تعدیل یافته

نودهای تعدیل یافته پس از دانلود بلاک‌ها به ترتیب ساخته شدن آن‌ها، با رسیدن به یک محدوده‌ی خاص، شروع به حذف قدیمی ترین بلاک‌ها می کنند و تنها هدرها و موقعیت زنجیره را حفظ می کنند.

نود کامل آرشیوی یا بایگانی

این نودها تفاوتی با نودهای تعدیل یافته ندارند و تنها تفاوتشان در فضایی است که هارد درایو سرور اشغال می کنند.

نود مرجع

نودهای مرجع وظیفه ی ایجاد و اعتبارسنجی بلاک ها را انجام و همزمان اطلاعات را نیز در اختیار کاربران شبکه قرار می دهد.

نود استخراج یا ماینر

وظیفه ی تایید تراکنش‌های شناور به عهده ی این نودهاست. نودهای استخراج کننده برای تایید تراکنش و استخراج بلاک جدید فقط نیازمند دریافت اطلاعات بلاک قبلی هستند و برای این کار از دستگاه‌های ماینینگ قوی استفاده می کنند.

نود مستر یا مسترنود

مستر نود یا شاه گره علاوه بر بروزرسانی و تامین امنیت شبکه، وظایف کلیدی مانند تراکنش‌های محرمانه یا فوری را بر عهده دارد. گاهی اوقات یک کیف پول نرم افزاری یک مسترنود است.

نود استیکینگ

این نودها تراکنش ها را در سراسر شبکه‌ی بلاک چین تایید کرده و با استفاده از دارایی‌های قفل شده از مکانیزم اجماع در شبکه پشتیبانی می‌کنند. نودهای استیکینگ ممکن است از تنها یک کاربر یا یک استخر سهام تشکیل شده باشد و در عین عدم نیاز به سیستم‌های توان بالا، هزینه‌ی پایینی هم دارند.

نود سبک یا لایت نود

نود یا گره سبک بجای دانلود نسخه‌ی کامل از بلاک چین، به بررسی آخرین بلاک زنجیر مناسب برای تراکنش می‌پردازد. این نود در فعالیت روزمره‌ی رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای افزایش سرعت تراکنش‌ها، حجم تراکنش‌های شبکه را کاهش می‌دهد و نیز بدنبال ثبت کمترین کارمزد برای هر تراکنش است.

نود لایتنینگ

نودهای لایتنینگ تراکنش‌ها را از طریق ارتباط جداگانه و خارج از شبکه بررسی می‌کنند. پس از پردازش، تراکنش‌ها به بلاک چین اصلی افزوده می‌شود.

سوپر نود

مهم‌ترین وظیفه‌ی سوپر نودها که گروه تخصصی در گره‌های کامل در بلاک چین هستند، ایجاد ارتباط بین دو نود است. در واقع سوپرنودها به عنوان کانال ارتباطی عمل می‌کنند و برای کلیه‌ی اعضا قابل رویت هستند. فعالیت 24 ساعته‌ی این نودها نیازمند اینترنت پرسرعت و توان مصرفی بالاست. وظیفه‌ی انتقال تاریخچه‌ی بلاک چین و اطلاعات گره‌های دیگر در جهان بر عهده‌ی سوپرنودها است.

ضرورت وجود نود در شبکه ی بلاک چین

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نودهای بلاک چینی نقش بسزایی در ادامه‌ی حیات سیستم بلاک چین برعهده دارند. چرا که اعتبارسنجی و ثبت تراکنش‌های جدید بر عهده‌ی نودها است.شبکه‌های بلاک چین این اطلاعات را بطور مستقل در سراسر شبکه توزیع می‌کنند.در واقع نودها با نگهداری یک نسخه‌ی کامل و بی‌نقص از بلاکچین، شفافیت و غیرقابل تغییر بودن آن را تضمین می‌کنند. لازم به ذکر است که عملکرد امنیتی سیستم با افزایش تعداد نودها یا گره‌ها افزایش می‌یابد و بدون نودها، شبکه ی بلاک چین در برابر حملات آسیب پذیر خواهد بود. چرا که برای دستکاری شبکه‌ی بلاک چین باید کنترل بیش از نیمی از نودها را در دست گرفت که در شبکه‌های بزرگ با تعداد نود بالا کاری بسیار دشوار است.

 کاربرد نود ارز دیجیتال

وظیفه اصلی نودهای رمزارزها تایید قانونی بودن تراکنش‌های شبکه است که به‌عنوان بلوک شناخته می‌شوند. هر نود دارای شناسه‌ی منحصر به فرد مربوط به دستگاه خود است که این امکان را به آنها می‌دهد تا از سایر نودها در شبکه متمایز شوند و امکان فعالیت غیرمتمرکز را برای شبکه فراهم می‌کنند. همچنین گره‌های کریپتوکارنسی با ارائه یک نسخه‌ی پشتیبان از بلاکچین، به نودهای جدید نیز کمک می‌کنند.

بطور کلی می‌توان گفت وظایف نود در ارز دیجیتال عبارت است از:

• پردازش داده‌ها 

• تسهیل ارتباط بین دستگاه‌ها

• مدیریت ذخیره سازی اطلاعات 

• کنترل عملیات سیستم

• تامین امنیت شبکه

• نظارت بر عملکرد سیستم

سخن پایانی

نودها یکی از اجزای مهم و اساسی شبکه‌های غیرمتمرکز به حساب می‌آیند و امکان اعتبارسنجی، ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات را روی بلاکچین فراهم می‌سازند. همانطور که اشاره شد، نودها با تأیید تراکنش‌ها و ثبت داده‌ها، باعث افزایش امنیت شبکه می‌شوند و با افزایش تعداد آن‌ها، تراکنش‌های شبکه به صورت سریع‌ترانجام می‌شود. وجود گره‌ها یا نودها برای یکپارچگی، امنیت و اجماع شبکه ضروری است.