امنیت تراست والت

امنیت کیف پول تراست والت به طور مستقیم با امنیت سرمایه‌گذاری شما مرتبط است و  بی توجهی به این موضوع، خطر از دست رفتن سرمایه‌ی دیجیتالی شما را در پی دارد. کاربران ایرانی در طی سال‌های گذشته، از تراست والت برای نگهداری رمزارزهای خود استفاده کرده‌اند و هیچ مشکل امنیتی مهمی تا به حال در این کیف پول اتفاق نیفتاده است. با این حال، درک این نکته برای کاربران ضروری است که مسئولیت امنیت رمزارزهای آن‌ها بر عهده ی خودشان است.

در این مقاله ابتدا انواع روش های کلاهبرداری در تراست والت معرفی خواهند شد. آشنایی با آنها به کاربران کمک می کند تا از افتادن به دام چنین حملاتی مصون بمانند.

سپس نکات کاربردی برای افزایش امنیت کیف پول تراست والت را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا به شما کمک کنیم امنیت کیف پول خود را ارتقا ببخشید و نگران به خطر افتادن دارایی‌های خود نباشید.


آیا می توان به تراست والت اعتماد کرد؟

کیف پول نرم افزاری تراست والت توسط قوی ترین تدابیر امنیتی محافظت می شود، به همین دلیل امکان هک شدن تراست والت وجود ندارد. مگر اینکه کاربر در حفظ امنیت آن کوتاهی کند. باید توجه داشت که امنیت داخلی کیف پول تراست والت و حفظ آن در شرایط کاملاً ایمن دو موضوع متفاوت است.

کیف پول تراست والت کاملاً ایمن است، اما باید در زمان نگهداری از آن دقت کافی داشته باشید تا کلید واژه‌های ورود به کیف پول در اختیار دیگران قرار نگیرد. اگر به هر دلیلی دستگاه یا شبکه شما به خطر بیفتد، این احتمال وجود دارد که دارایی‌های شما در تراست والت نیز به خطر بیفتند. به همین دلیل، مهم است که برای به حداکثر رساندن امنیت دارایی‌های خود در تراست والت بهترین شیوه‌های امنیتی را دنبال کنید.


انواع روش های کلاهبرداری در تراست والت

حملات فیشینگ: فیشینگ از رایج ترین روش های کلاه برداری به حساب می آید. در این روش هکرها با ایجاد وبسایتی مشابه وبسایت صرافی تلاش می کنند تا به اطلاعات محرمانه ی کاربران دسترسی پیدا کنند. هکرها با تظاهر به اینکه پشتیبان تراست والت شما هستند از شما می خواهند تا وارد سایت جعلی شوید و اطلاعات مهم خود مثل رمزعبور را وارد کنید و به محض وارد شدن این اطلاعات کیف پول شما خالی خواهد شد.

برای جلوگیری از این خطر، روی لینک ها و ایمیل های ناشناس کلیک نکنید. توجه داشته باشید که تراست والت هرگز در پیام یا ایمیل از شما درخواست رمز عبور نمی کند. 

حملات داستینگ: در این روش هکرها با ارسال خرده کوین ها به کیف پول کاربران موقعیتی را فراهم می کنند تا بتوانند از آنها کلاه برداری کنند. مقدار این خرده کوین ها آنقدر کم است که کاربران به منبع ارسالی آن بی توجه هستند و معمولا قابل شناسایی نیست. هنگامی که کاربران این خرده کوین ها را به حساب های دیگر ارسال میکنند، هکرها آن را رصد می کنند و با زیرنظر نگه داشتن کاربر و تراکنش های او، هویت وی را شناسایی می کنند تا بتوانند به سایت های مخرب معرفی رده و در معرض فیشینگ یا اخاذی سایبری قرار دهند.

توصیه می شود برای جلوگیری از این حملات از معامله ی خرده کوین ها جلوگیری کنید و از صرافی هایی مثل میهن تتر که امنیت بالایی دارند استفاده کنید.

سایت و اپلیکیشن جعلی تراست والت: در این روش از کلاه برداری، هکرها سایت و اپلیکیشنی مشابه با نسخه ی اصلی تراست والت طراحی می کنند. این تشابه به قدری زیاد است که تشخیص نسخه ی اصلی و جعلی آن بسیار دشوار می شود. بنابراین با ورود کاربر به این نسخه ی جعلی تمام اطلاعات محرمانه به سرقت می رود.

برای اجتناب از این کلاهبرداری، برنامه ی تراست والت را از سایت رسمی آن دانلود و نصب کنید. از جست و جوی نام کیف پول حتی در اپل استور و گوگل پلی خودداری کنید.

برنامه های آلوده و بد افزار: در این روش هکرها با ترغیب کاربران به نصب بدافزار در قالب برنامه ی مربوط به والت، سعی در دسترسی و سرقت اطلاعات محرمانه ی حساب شما را دارند. ممکن است ایمیلی دریافت کنید تا از شما بخواهد تراست والت خود را آپدیت کنید. این ایمیل ها حاوی اپ الوده است که درصورت استفاده از آن داده های شما در اختیار کلاه برداران قرار خواهد گرفت.

توصیه می شود نسبت به ایمیل ها و پیام های ناشناس و مشکوک محتاط باشید و اگر احتمال می دهید بدافزاری به سیستم شما نفوذ کرده، سریعا سیستم خود را پاکسازی کرده و اقدام به تغییر رمز عبور و دیگر اطلاعات محرمانه خود کنید.

والت های جعلی: در این روش شخص کلاهبردار از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به تبلیغ کیف پول خاصی می کند که معمولا به دو روش انجام می شود: یا کیف پول جعلی است و اساسا کیف پولی با این نام وجود ندارد و یا کیف پول تقلبی است که کاملا مشابه با نسخه ی اصلی طراحی شده است. 
برای جلوگیری از این خطر، فایل های ناشناس را باز نکنید.

روش های افزایش امنیت در تراست والت

پس از آشنایی با روش های کلاه برداری تراست والت نوبت آن است که به معرفی راهکارهای اساسی برای افزایش امنیت در تراست والت بپردازیم که با رعایت آنها احتمال به خطر افتان و هک شدن تراست والت شما به صفر می رسد.

 نگهداری امن عبارت بازیابی

هنگامی که شما اولین بار تراست والت نصب میکنید، یک عبارت 12 کلمه ای که منحصر به فرد است، در اختیار شما قرار میگیرد که به شما این امکان را می دهد تا در صورت استفاده از نسخه ی دیگر کیف پولتان یا حتی فراموشی رمزعبور، دارایی خود را از دست ندهید. یادداشت کردن فیزیکی عبارت بازیابی از راهکارهای افزایش امنیت در تراست والت است. عبارت بازیابی شما به عنوان یک پشتیبان عمل می کند و در صورت نیاز به شما امکان دسترسی مجدد به کیف پول را می دهد. ذخیره سازی ایمن عبارت بازیابی شما برای امنیت تراست والت شما بسیار مهم است.

برای محافظت از آن، عبارت بازیابی خود را روی کاغذ یادداشت کنید. آن را در مکانی امن مانند گاوصندوق یا جعبه قفل نگهداری کنید. از روش‌های ذخیره‌سازی دیجیتال خودداری کنید، زیرا آن‌ها بیشتر در معرض هک قرار دارند. از گرفتن اسکرین شات یا ذخیره عبارت بازیابی در حافظه دستگاه خودداری کنید. به خاطر داشته باشید که عبارت بازیابی خود را خصوصی نگه دارید و هرگز آن را با کسی به اشتراک نگذارید.

بروز رسانی نرم افزار کیف پول تراست والت

با آپدیت کردن نرم افزار تراست والت خود میتوانید اطمینان حاصل کنید که آخرین تمهیدات امنیتی را دارید. توجه داشته باشید که بروز رسانی تنها از طریق سایت های رسمی صورت گیرد.

عدم استفاده از محیط های نا ایمن 

امنیت تراست والت شما به سلامت دستگاه شما بستگی دارد. مطمئن شوید که لپ تاپ یا تلفن شما از بدافزار، ویروس و کی لاگرهایی که می توانند اطلاعات حساس شما را به خطر بیندازند پاک است. کیف پول خود را به پلتفرم های ناشناس متصل نکنید. حتی هنگام کار با پلتفرم های معتبر از اصالت آن اطمینان حاصل کنید. شاید هکرها با جعل اسم و پلتفرم مشابه در کمین هک کردن کیف پولتان باشند.

عدم استفاده از وای فای عمومی

هنگام انجام معاملات آنلاین مالی، از وای فای مکان های عمومی مانند فرودگاهها، رستوران ها، هتل ها و ... استفاده نکنید چرا که بیشتر از هر زمان دیگری احتمال دارد در معرض حمله ی هکرها قرار بگیرید. 

احتیاط در ورود به سایت ها، ایمیل ها و لینک ها

از باز کردن پیوست‌های ایمیل مشکوک یا دانلود نرم‌افزارهای غیرقانونی خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی بدافزار باشند.

استفاده از احراز هویت دو مرحله ای

این روش بعنوان یکی از روش های مهم و اساسی برای ایمن نگه داشتن حساب کاربری شماست. بدین صورت که شما یک لایه ی امنیتی اضافی به رمز عبور خود اضافه می کنید. که از طریق پسوردهای یکبار مصرف، کدهای کیوآی، کدهای تایید و رمزهای بیومتریک است.

آکاهی از آخرین روش های کلاهبرداری تراست والت

روش های کلاهبرداری و هک تراست والت درحال تغییر هستند. برای اینکه بتوانید از خطر به سرقت رفتن سرمایه ی دبجیتالی خود در امان بمانید باید در مورد روش های جدید کلاهبرداری و حملات بروز باشید تا در دام آنها گرفتار نشوید.

چگونه از هک شدن تراست والت خود مطلع شویم؟

صفرشدن دارایی، نمایش اعدادی که مرتبط با تراکنش شما نیست و نیز از دسترس خارح شدن کیف پولتان می‌تواند از نشانه های هک شدن تراست والت شما باشد.

درصورت هک شدن تراست والت چه اقداماتی انجام شود؟

هرچند که مسئولیت محافظت از کلیدخصوصی به عهده ی کاربر است اما انتخاب یک صرافی ارزدیجیتال معتبر مانند میهن تتر بخش قابل توجهی از امنیت دارایی دیجیتال شما را تضمین میکند. اگر به هک شدن تراست والت خود مشکوک شدید هرچه سریع تر با پشتیبانی تراست والت خود تماس بگیرید و کلید خصوصی خود را تغییر دهید و ارزهای دیجیتال باقی مانده را به آدرس جدید کیف پولتان انتقال دهید. این روش زمانی کارآمد است که تمامی دارایی رمزارز شما به سرقت نرفته باشد.


گفتار پایانی

تلاش تیم میهن تتر علاوه بر فراهم کردن بستری امن برای معاملات دیجیتالی، ارایه ی بروزترین نکات امنیتی برای افزایش امنیت سرمایه گذاران در بازار مالی ارز دیجیتال است. نکات امنیتی که در این مقاله عنوان شد اهمیت بسزایی در تامین امنیت دارایی های شما در تراست والت را دارند.  ضروری است که با آگاهی از آنها راه نفوذ کلاهبرداران به کیف پولتان را ببندید.

توجه داشته باشید که بدلیل ثبت نشدن اطلاعات هویتی در بلاک چین، هر فردی که کلید خصوصی کیف پولی را داشته باشد، مالک رمزارزهای آن به حساب می آید و بازیابی ارزدیجیتال سرقت شده مشکل و حتی غیرممکن است.